רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

ראש השנה ויום כיפור

יום כיפור והדיבר העשירי

ד׳ בתשרי ה׳תשע״ב ד׳ בתשרי ה׳תשע״ב 02/10/2011 | מאת הרב בנימין בלך

להיפטר מהקנאה: דווקא יום כיפור יכול לספק לנו את התשובה לסוד החיים המאושרים.

רוצים לשמוע את סוד החיים המאושרים?

למרות שזה אולי נשמע מוזר, אבל דווקא יום כיפור, היום שנראה כאילו כל כולו נועד להימנעות מהנאה, הוא שמספק לנו את התשובה. אולם כדי שנוכל להבין זאת באמת, עלינו להבין קודם מהי מטרתו העמוקה של האחרון מעשרת ימי התשובה.

לא במקרה מספר הימים שהמסורת היהודית מקדישה לחשבון נפש ולתיקון עצמי, מקביל לעשרת הדברות. עשרת הימים שבין ראש השנה ליום הכיפורים, מציגים בפנינו הזדמנות להקדיש יום אחד עבור כל אחד מהתחומים שנרמזים בעשרת הדברות.

בשני ימי ראש השנה – תחילתם של עשרת ימי התשובה – אנחנו פותחים בתהליך, ומתחזקים בשתי הדברות הראשונות. כשאנו תוקעים בשופר ומקבלים את מלכות שמים והדין הא-לוהי, אנו מגבירים את אמונתנו ונאמנותנו למציאות הא-ל ולאחדותו – "אנכי השם א-לוהיך" ו"לא יהיה לך אלוהים אחרים על פני".

כך אנו ממשיכים להתקדם בכל יום עם עשרת הדברות לרמות גבוהות יותר. בדיוק כפי שכושרנו הגופני מתקדם ככל שאנו מתאמנים יותר, כך גם הקוד המוסרי מתקדם לאתגרים רוחניים קשים ותובעניים יותר.

הדיבר העשירי והאחרון – "לא תחמוד" – דורש מאיתנו שליטה לא רק במעשים ובדיבור שלנו, אלא אף במחשבותינו. זהו הדיבר הקשה ביותר, והמתאים ביותר ליום הכיפורים. אם רק נלמד להבין את המסר של מצווה זאת, נוכל לקוות שנגיע למימוש עצמי מלא ולאושר.

"מה שמצער אותנו הוא לא כל-כך מה שאין לנו, כמו מה שיש לאחרים"

מהו למעשה הדבר שגורם לנו להרגיש דכדוך, עצבות, לא מוצלחים? ברמה שטחית אפשר להניח שאנחנו מדוכדכים משום שחסר לנו משהו, אולם האמת שונה לחלוטין. המרדף האובססיבי שלנו להשיג יותר ממון ונכסים, קשור הרבה פחות לרצוננו האישי, ויותר לזה שאנו למשוים את עצמינו לאחרים. עלינו להישיר מבט אל העובדה, כפי שניסח אותה פרנק רוט, ש"מה שמצער אותנו הוא לא כל-כך מה שאין לנו, כמו מה שיש לאחרים".

מחקר פסיכולוגי מרתק מוכיח את הנקודה. השאלה הבאה הוצגה למדגם מייצג של האוכלוסיה: האם הייתם מעדיפים להרוויח 100,000 דולר כשכל מי שסביבכם מרוויח 50,000, או שהייתם מעדיפים להרוויח 200,000$ כשהאנשים סביבכם מרוויחים 400,000? המחקר הבהיר היטב שמדובר במצב שבו עלות המחיה והמוצרים זהה. במה בחרו רוב האנשים? אדם רציונאלי יבחר באפשרות השנייה, שבה הוא ירוויח יותר כסף, למרות שזה פחות מהסובבים אותו, כי ככה יהיה לו פי שתיים לשימושו. במציאות, רוב האנשים בחרו באפשרות הראשונה. השיקול החשוב ביותר היה פשוט להיות יותר עשיר מאחרים!

כך פורחת תעשיה של מיליארדי דולרים, שכל תכליתה היא הפצה שיטתית של קנאה: מטרת תעשיית הפרסום, כפי שהודה בכך ארל פוקט הגורו של עולם הפרסום, היא: "העבודה שלנו היא לגרום לאנשים ונשים לא להיות מרוצים ממה שיש להם".

כל כמה חודשים האופנה משתנה. מה ש"אִין" חודש אחד, כבר 'אאוט' לגמרי בחודש הבא. שבוע אחד אתה מנודה אם אתה לא נועל זוג נעלי התעמלות של מותג א', ובשבוע הבא אתה חנון אם לא החלפת אותן לאחרות. למה אנחנו צריכים כל הזמן משהו אחר? משום שעסק גדול צריך צרכנים. ולכן צריך ללמד את הצרכנים מה הם צריכים, במקום למלא את הצרכים האמיתיים שלהם.

כמה פעמים ביום אומרים לנו לא לשמוח במה שיש לנו בגלל שלאחרים יש יותר? תומס קלאפ פטון, בספרו 'מדיניות הקנאה', חושף את הנתון המזעזע שאדם מערבי ממוצע נחשף לכ-3,000 פרסומות מידי יום! העיתונים המקומיים מכילים בין 60-70 אחוזי פרסומות, במקום חדשות. המסר התת-הכרתי תמיד זהה: בין אם אתם צריכים את זה ובין אם לאו, אל תהיו בלי מה שיש לאחרים.

תמיד יהיה מישהו שיש לו קצת יותר ממך

אם הרצון למשהו מבוסס על צורך, אזי מילויו מביא סיפוק. אבל אם המטרה היא לחמוד את רכוש הזולת, אם כן נגזר עלינו להתאכזב ולחוש חוסר סיפוק גדל והולך. תמיד יהיה מישהו שיש לו קצת יותר – מספיק כדי לעורר בנו קנאה שתמנע מאיתנו להיות מרוצים ממה שיש לנו.

מחקר שפורסם בעבר מציין את מה שהיינו כבר צריכים להבין בעצמנו. "הדברים שהרגילו אותנו לחשוב שיגרמו לנו אושר, כמו לרכוש מכונית חדשה כל שנתיים או לקנות את האופנה האחרונה, לא משמחים אותנו. להיפך, קניית מותרות, נוטה לגלוש למעגל אינסופי שבו השכן קונה מכונית חדשה מפוארת, ובינגו – עכשיו גם אתה רוצה מכונית חדשה!"

אז מה באמת משמח אותנו? אמונה בכוח עליון נמצאת בראש הרשימה. אופטימיזם המבוסס על אמונה בא-לוהים, שווה יותר ממיליון דולר בבנק. תחושת ערך עצמי שנעוצה בחיים מתוך דבקות בערכים, מניבה הרבה יותר סיפוק מכמויות אינסופיות של פריטים אלה ואחרים שגודשים את ארונותינו.

שורה תחתונה? הגמול הרוחני שנקצר מתוך פרספקטיבה רוחנית, עולה בהרבה על הרווחים שמוצגים לעיני כל בפרסומות שמפציצות אותנו מדי יום בהבטחות השווא המפתות שלהן.

לכן אנחנו צריכים כל כך את יום כיפור שיעזור לנו לערוך מחדש את סדרי העדיפויות שלנו. זה היום שבו אנו מפגינים את יכולת השליטה שלנו בצרכינו הגופניים. אנחנו לא עונדים תכשיטים או פריטי לבוש מיותרים, כך שלאיש אין צורך לקנא בזולתו.  לא מתרכזים בדברים שאנחנו חומדים ושאינם שייכים לנו, אלא בברכות שהא-ל כבר נתן לנו, שיכולות להביא לנו כל כך הרבה אושר אם רק נעריך אותן.

ולכן יום כיפור, על כל האיסורים שבו, דווקא מקרב אותנו אל שמחת חיים ואושר אמיתי.

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן