רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

טו בשבט

מסרים מארבעה עצים מדהימים

י״ד בשבט ה׳תשע״ח י״ד בשבט ה׳תשע״ח 30/01/2018 | מאת שרה דבי גוטפרוינד

שיעורים רוחניים לט"ו בשבט.

טיפסנו במעלה מצוק תלול ליד ים המלח. הייתה זו שעת בוקר לוהטת – 43 מעלות. בעלי ואני הערכנו שהמים שלקחנו יספיקו לנו, אולם החום היה כבד מנשוא, ואני הרגשתי כיצד האוויר מכביד על כתפיי. מהר מאוד סיימתי את מלאי המים שלי. היינו מסוחררים ומותשים, ולא יכולנו להסתכן במנוחה על האדמה החשופה והרותחת. ואז ראיתי משהו שנראה כמו מחזה תעתועים – עץ קטן ופרוע מציץ מקצה ההר.

טיפסנו אליו בזחילה ומיששנו אותו כדי לוודא שהוא אמיתי. הצל הספיק בדיוק עבור שנינו. ישבנו תחתיו והשבנו לעצמנו את הנשימה. ובעודנו יושבים תחת הענפים הנמוכים המשמיעים קולות פצפוץ, תהיתי כיצד הצליח העץ הזה לצמוח כאן. כיצד שרד בשמש הקופחת וברוחות המדבר? מהיכן קיבל את מימיו?

וכעת, כשט"ו בשבט – ראש השנה לאילנות - עומד בפתח, נזכרתי באותו עץ מדברי בודד, ותהיתי מה אוכל ללמוד ממנו. להלן ארבע תובנות שלמדתי מארבעה עצים מדהימים.

1. Giant Sequoiaעץ הסקוויה הענק. עץ הסקוויה הענק נמצא בפארק הלאומי 'סקוויה' שבקליפורניה. גילו של העץ 2,700 שנה, גובהו כ- 84 מטרים והיקף בסיסו עולה על 30 מטרים. כשאנו מביטים בגובהו המלכותי של עץ זה, אנחנו יכולים להתחבר להשתוקקותנו המולדת להגיע לגדולה ולצמיחה רוחנית. מהעץ הזה נוכל ללמוד להגיע היום לגובה רב יותר מזה שאליו הגענו אתמול.

 

2. Quaking Aspen: Pandoצפצפה רעדנית: פנדו. העץ הזה מכונה גם הענק הרועד. מדובר למעשה במושבה ענקית של עצי צפצפה רעדנית בודדים לכאורה, הפרושים על שטח של למעלה מ- 404 דונם במדינת יוטה. כל עץ באזור צומח מתוך אורגניזם אחד וכולם שותפים לאותה מערכת שורשים תת-קרקעית ענקית. פנדו, כקבוצה, שוקלים כ- 6,615 טון, מה שהופך אותם לאורגניזם הכבד ביותר על פני האדמה.

בדומה לצפצפה הרעדנית, גם המין האנושי נובע ממקור אחד ויש לו מערכת שורשים אחת. אם נבחן היטב את הפנדו, נוכל ללמוד לראות זה את זה מבעד לעדשת אחדות זו. כולנו מגיעים מניצוץ אלוקי אחד ויחיד, ועמוק מתחת לפני השטח של האנושות, המשך קיומנו תלוי במערכת שורשים קולקטיבית.

Pirangi Cashew Tree

3. עץ הקשיו: פיראנגי. עץ זה שהנמצא ליד נטל שבברזיל, הוא עץ קשיו בן 177 שנה, שמכסה כמעט 8 דונם של אדמה. כשענפיו של עץ זה נוגעים בקרקע, הם מכים שורש וממשיכים לצמוח, בשונה מכל עץ קשיו אחר. מעץ זה אנו לומדים כי ישנן מאות דרכים לצמוח, וכי יש לנו את הפוטנציאל להתגמש, להתרחב ולהכות שורשים בכל מקום אשר נלך.

4. Tree of Life, Bahrainעץ החיים. עץ החיים הבודד במדבר בחריין, ממוקם מאות מילין מכל עץ אחר, ושורד בסביבתו האכזרית ע"י שליחת שורשים לעומק של מאות מטרים עד למאגרי מי התהום. קיימת סברה כי גילו עולה על 400 שנה, וזהו אחד העצים הבודדים ביותר בעולם. מהעץ הזה אנו למדים שביכולתנו לשרוד גם בתנאים קשים ובבדידות, כל עוד נישאר מחוברים למקור החיים שמרווה אותנו – התורה וערכי מורשתנו– אליהם נוכל להגיע גם במדבריות הצחיחים ביותר.

לעץ החיים ולעץ הקטן והפרוע שלנו מהמצוק שליד ים המלח, ישנה תכונה משותפת נוספת – שניהם 'אנטי-שבירים'. את המושג 'אנטי-שביר' טבע הסופר נאסים ניקולס טאלב, בספרו רב המכר Antifragile: Things That Gain from Disorder. רובנו סבורים כי ההיפך משביר זה בלתי שביר - משהו חזק שלא ניתן לשבור. אולם המושג בלתי שביר מתאר פשוט את חסרונה של תכונת השבירות. ההיפך האמיתי משביר זהו "אנטי-שביר" – משהו שמשגשג הודות ללחץ.

העץ הבודד במדבר שרד והתחזק כיוון שנאלץ לפתח מערכת שורשים מספיק עמוקה, שתגיע למים שמצויים מאות מטרים מתחת לפני הקרקע. זרעי כל העצים מיסודם הם אנטי-שבירים. הם צומחים ומתפתחים דווקא על ידי שבירת קליפתם החיצונית.

אנחנו יכולים לטעות ולחשוב שאנו יצורים שבירים, כיוון שגופנו כה פגיע וחלש. אולם אפילו גופנו מתפתח ומתחזק רק כשהוא נתון למידה מסוימת של לחץ. אימוני כושר קצרים ואינטנסיביים מפתחים את השרירים יותר מאשר אימוני כושר ארוכים ומתונים. שרירינו זקוקים למאמץ עד קצה גבול היכולת כדי להתפתח באמת.

דבר זה נכון גם לגבי חיזוק שרירינו הרוחניים. נשמותינו רוצות להגיע לגבהים כמו עץ הסקויה הענק, וכמהות לצמוח כמו עץ הקשיו פיראנגי, אולם עלינו לאתגר ולאמץ אותן. רוחנו הוא אנטי-שביר: הוא מתחזק דוקא כשדוחפים אותו לפרוץ את הקליפה ולצאת מתחום הנוחות שלו.

בחורף, כשהעצים נטולי עלווה והאדמה עדיין קפואה, אנו חוגגים את ראש השנה לאילנות. אל תסתכלו רק על הענפים החלשים והשבירים הנדים עם הרוח, אלא חשבו על הצמיחה האמיתית, האנטי-שבירה, שמתרחשת מתחת לפני השטח. צמיחה זו מקבילה ליכולותנו אנו להתגבר על מכשולים בחיינו ולהתחזק מאתגר אחד למשנהו.

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן