רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

השבוע בהסטוריה של עם ישראל

השבוע בהיסטוריה של עם ישראל

י״ד באדר א׳ ה׳תשע״ו י״ד באדר א׳ ה׳תשע״ו 23/02/2016 | מאת ירמיהו ראק

י"ז- כ"ד אדר א

בתקופת מלחמת העולם השניה, התנגדות לנאצים בתוך גרמניה עצמה היתה מעשה הקרוב להתאבדות.

ובכל זאת, חבורה קטנה של חמישה צעירים, סטודנטים באוניברסיטה במינכן, אליה הצטרף אחד המרצים, הקימו קבוצה שנקראה "הורד הלבן" שמטרתה היתה לקרוא לעם הגרמני לפעול נגד השלטון הנאצי.

במהלך חודשי פעילותם הם פרסמו שישה עלונים נגד המשטר הנאצי, ונתפסו כשברשותם העלון השביעי שעמד להתפרסם.

הם נתפסו לאחר שנצפו מפזרים עלונים באוניברסיטה, וב-י"ז אדר א' תש"ג (1943) הוצאו שלושה מהם להורג על ידי גיליוטינה. ובהמשך הוצאו להורג גם שאר חברי הקבוצה.

ה"ורד הלבן" הפך לסמל של גבורה ואומץ לב, בעמידה של מעטים כל כך מול שילטון אכזרי ועריץ.

___________________________________________________________________

השנה תש"ו (1946) מלחמת העולם השניה נגמרה. הבריטים עדיין שולטים בארץ.

למרות המלחמה הנוראית והתוצאות המזעזעות של השואה, השלטון הבריטי עדיין מעדיף באופן ברור את הערבים על פני היהודים.

אירגוני המחתרת היהודיים מנסים לדחוק את רגלי הבריטים מהארץ. עד סיום המלחמה נמנע האצ"ל מלתקוף מטרות בריטיות, אבל מרגע שנגמרה המלחמה הפכו בסיסי הצבא הבריטי למטרות לגיטימיות.

ב-כ"ד אדר א' יוצא לפועל מבצע משותף של האצ"ל והלח"י. יחידה של אנשי לח"י מתקיפה את שדה התעופה שליד כפר סירקין ומעלה באש 8 מטוסים. באותו זמן יחידה של האצ"ל צועדת בחושך לעבר שדה התעופה בלוד, לאחר פיצוץ השנאי הסמוך שהחשיך את כל האיזור. חודרים חלק מהלוחמים פנימה דרך חתך שביצעו בגדר התיל, ובעוד החלק השני של היחידה מרתק את החיילים הבריטים לחדרי המגורים ששלהם באמצעות אש צולבת, הצמידו הלוחמים מטעני חבלה ל-11 מטוסים, ולאחר מכן נסוגו ללא כל תקלות.

במקביל, 2 משאיות מלאות חומרי נפץ ולוחמים עשו את דרכם לשדה התעופה הצבאי בקסטינה (כיום חצור). הלוחמים פרצו לבסיס והצמידו מטעני חבלה למטוסים. הם נסוגו תחת חיפוי של החלק האחר של הקבוצה, ובעודם נסוגים נשמעה סדרת פיצוצים, וכעשרים מטוסים עלו באש. אחד הלוחמים- נאזים עזרא עג'מי ז"ל - נפגע מכדור ונהרג. הוא היה היחיד שנפגע במהלך כל המבצע.

מאמרים נבחרים

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן