רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

ל"ג בעומר: למצוא את היופי בכל אחד

י״ח באייר ה׳תשע״ט י״ח באייר ה׳תשע״ט 23/05/2019 | מאת הרבנית ציפורה הלר

בל"ג בעומר, עצרו רגע כדי להזדהות עם הרוחניות הפנימית שבאחר.

איזה אושר! לא יאמן! המלים האלה שמורות בדרך כלל לדברים הגדולים בחיים. כשאראלה מתקשרת ממפעל הפיס, כשמחלקת כוח אדם מתקשרת לבשר לך שזכית במשרת חלומותיך, או כששומעים את המלים: "נולד לכם תינוק בריא".

בל"ג בעומר יש הרגשה של אושר כזה. י"ח באייר יביא השנה כבכל שנה מאות אלפי איש לכפר הצפוני הקטן מירון, מקום מנוחתו האחרונה של רבי שמעון בר יוחאי. תהיה שם חגיגה רוחנית של 24 שעות, מוזיקה, ריקודים, תפילות לוהטות ויריד חוצות שוקק, שבו תימכר ההוצאה האחרונה של הזוהר (ספר היסוד של תורת הקבלה היהודית) לצדם של תמונות צדיקים, חמסות מעוצבות וצעיפים צבעוניים. המוני פעוטות בני שלוש מגיעים לשם לתספורת הראשונה בחייהם, שתיעשה בנוכחותם של בני משפחתם ועשרות אלפי יהודים מכל מין וצבע שמתקהלים אצל רבי שמעון.

כל זה קורה באמצע ספירת העומר - 50 הימים שאנו מונים בין פסח לחג השבועות. תקופה זאת מלוּוה בהלכות שדורשות רמה מסוימת של אבלות - לא מתחתנים, ולא שומעים מוזיקה. האבל בא להזכיר את מותם הנורא של 24,000 תלמידיו של רבי עקיבא, שנפטרו כולם בתקופה זו.

ואז מגיע ל"ג בעומר, ובוהק כמו יהלום בים של אפור בנאלי. מה כל העניין?

הסיבה המפורסמת לשמחת ל"ג בעומר היא שהמגיפה שבה מתו תלמידיו של רבי עקיבא נעצרה ביום זה.

למה כל כך הרבה תלמידי חכמים נפגעו במגפה? חכמים אומרים שהם לא נהגו כבוד זה בזה, ולכן לקו במחלה שגרמה להם למות. המלה כבוד באה משורש "כבד". הכבדות הזאת רומזת על הכרה בחשיבותו של הזולת. משמעותה לגרום לו להרגיש שאנחנו רוצים להקשיב לו, ושיש לו מסר חשוב שרק הוא יכול להעביר.

מה הופך את האדם לייחודי? מבחינה חיצונית, יתכן שיש לנו מאפיינים דומים, אולם מבחינה פנימית, הנשמות שלנו שונות לחלוטין. תלמידיו של רבי עקיבא לא הצליחו להבין שבכל אדם טמון ערך נצחי, ושיש לו גישה ייחודית משלו – מעצם היותו שונה משאר בני האדם. הם נענשו במחלה שגורמת לחנק. חנק הוא מצב שבו האדם אינו יכול לשאוף אויר. כישלון בנתינת כבוד לאחר משמעותה שהוא הפסיק להעריך את רוחו הייחודית של אותו אדם, שזה במילים אחרות: לא להכניס (או לשאוף) רוח.

החתן שלי, ישראל, היה כמעט בן 20 כשהצטרף למשפחה שלנו. לעולם לא אשכח מה קרה באחת השבתות הראשונות שהוא שהה אתנו. ידיד משפחה קפץ לבירוק מחו"ל וישראל שם לב שיהודה בן הארבע שלי עוקב בבושה אחר המתרחש. אמנם היה ברור שנהנה להכיר את גיסו החדש, אולם כניסתו של זר מבוגר נוסף לבית גרמה לו לסגת. ישראל הושיט את ידו והציג אותו למבקר. "תכיר- זה החבר שלי, יהודה", הוא אמר על גיסו הצעיר. יהודה קרן. הוא הרגיש שהוא אדם הראוי להתייחסות.

אם נזכור זאת, נוכל ללכת למירון ולהתחיל להבין על מה כל המהומה.

כשאנו מכבדים תלמיד חכם, למעשה אנו נותנים כבוד לאותו חלק א-לוהי שקיים בתוך אותו יהודי גדול.

כל יהודי ראוי להערכה, בפרט תלמיד חכם, משום שנשמתו שזורה בתורה. להכיר באמת מישהו, זאת אומרת להכיר את מחשבותיו. לימוד תורה משמעותו להכיר את מחשבותיו של א-לוהים, ולקשר את מחשבותיך למחשבות הא-ל. זאת אומרת להפנים את המידות הא-לוהיות ולהתקרב אליו. ולכן, כשאנו מכבדים תלמיד חכם, למעשה אנו נותנים כבוד לאותו חלק א-לוהי שקיים בתוך אותו יהודי גדול.

מדוע חוגגים את ל"ג בעומר? אנו שמחים שרבי עקיבא לא נכנע לייאוש אחרי האובדן הנוראי של תלמידיו. אנחנו מתפעלים מהאומץ המיוחד שבו הוא אסף את חמשת התלמידים שנותרו לו והתחיל מחדש את מסירת התורה שבעל פה, אותה תורה שיש לנו היום. רבי עקיבא לימד אותנו, ש"ואהבת לרעך כמוך, זה כלל גדול בתורה" – התורה מביאה אותך למצוא את א-לוהים, והמקום הראשון שבו אתה יכול למצוא אותו הוא בליבו של כל יהודי.

רבי שמעון בר יוחאי היה אחד מחמשת התלמידים של רבי עקיבא. הוא גילה את סודות התורה – כיצד למצוא את הניצוץ הא-לוהי שנמצא בנו ובאחרים. רבי שמעון הורה לעלות לקברו בל"ג בעומר - יום השנה לפטירתו - ולשמוח.

המהר"ל מצטט את הזוהר שאומר שניתן לבנות קשר עם הצדיק לאחר מותו, משום שיש אספקטים מסוימים של נשמת הצדיק שנותרים במקום מנוחתו האחרונה, והיא (הנשמה) רוצה להעניק מעצמה לאחרים. בל"ג בעומר, כשאנחנו מבקרים בקברו של רבי שמעון בר יוחאי, אנו כאילו אומרים בלבנו, "רבי שמעון, אתה הכנסת משמעות ומציאות עמוקה לעולם, ואנחנו רוצים לראות את המשמעות הפנימית הזאת ואת הטוב שבנו ובאחרים. אנא עזור לנו לעשות זאת."

בכל מקום בו נהיה בל"ג בעומר הזה, אם נשקיע רגע כדי להכיר ולהזדהות עם הנקודה הא-לוהית שבאחר, נוכל לספוג את המסר העמוק שביום זה.

מאמר זה מבוסס על שיעורה של הרבנית הלר (אנגלית) "היופי שבכל יהודי" ב - Naaleh.com.

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן