רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

שאלות נפוצות

שואה על הקרח – ריקוד מביך ופוגעני

כ״ט במרחשוון ה׳תשע״ז כ״ט במרחשוון ה׳תשע״ז 30/11/2016 | מאת ד"ר איווט אלט מילר

"אף לא אחד מששת המיליון שנספו יצא במחול ומחנה השמדה אינו מחנה קיץ".

שואה על הקרח? קשה להאמין, אולם זה מה שהוצג בתוכנית הריאליטי הרוסית הפופולארית "עידן הקרח", כאשר האלופה האולימפית וזוכת מדליית הזהב בהחלקה על הקרח, טטיאנה נבקה, והשחקן אנדריי בורקובסקי, ביצעו קטע מחול כשהם לבושים בבגדי אסירים במחנה ריכוז, עם טלאי צהוב המוצמד באופן בולט לבגדיהם. בריקוד הם מחייכים זה לזה באהבה בעודם מחליקים בזירה, רוקדים לצלילי שיר הנושא מהסרט "החיים יפים" (בביצועה של הזמרת אחינועם ניני) לקול תשואות הקהל. בסוף הקטע, הגבר מנופף לשלום בעליצות ויוצא כשברקע נשמעים צלילי יריות.

זוהי המחזה גרוטסקית של השואה, כמעט בלתי נסבלת לצפייה. ועדיין, תיאור ביזארי זה של קורבנות מאושרים במחנה השמדה – זוהי התוספת התרבותית האחרונה להנצחת השואה והיא משפיעה על הזיכרון הקולקטיבי שלנו. 

Description: Ice skaters

"אתם חייבים לראות את זה! אחד הקטעים האהובים עליי!" כך פרסמה לאחר מכן המחליקה טטיאנה נבקה בחשבון האינסטגרם שלה. האלופה האולימפית לשעבר בהחלקה על הקרח נשואה לדימיטרי פסקוב, דוברו של הנשיא.

ככל הנראה, קטע הריקוד נועד ללמד אנשים כיום על השואה, כתבה גברת נבקה במדיה החברתית. בערוץ החדשות הרוסי RT הסבירו שהריקוד נועד "לחגוג את הכבוד והרוח האנושיים".

רבים התלוננו שהקטע נעשה בחוסר טעם. מירי רגב, שרת התרבות, דיברה בשם רבים כשאמרה, "מוטיבים מהשואה לא נועדו למסיבות, לא לריקוד ולא לתוכניות ריאליטי. אף אחד מששת המיליון לא יצא במחול ומחנה ריכוז אינו מחנה קיץ".

קטע הריקוד הזה על הקרח הוא פוגעני, מוליך שולל את הצופים ומציג את השואה באור מוטעה לחלוטין.

ועדיין, אחרים שיבחו את הריקוד, הסבירו שהוא מחוות הוקרה לסרט האיטלקי החיים יפים משנת 1997, בו ההורים מעמידים פנים מול ילדם שזוועות מחנה הריכוז הן רק משחק. "ילדינו צריכים לדעת ולזכור תקופה איומה זו", כתבה טטיאנה נבקה. איליה אוורבוך, הכוריאוגרף היהודי של הריקוד, מסכים. "יצרתי הרבה קטעים בהתבסס על המלחמה ועל נושאים יהודיים", הסביר.

"אני לא מבין את התגובה הזו", אמר אנדריי בורקובסקי לרוסיה היום. "המהומה השלילית סביב ההופעה שלנו אינה מוצדקת".

המחלוקת מזכירה דיונים סביב "החיים יפים" כאשר הוא עלה לראשונה לאקרנים. רבים העבירו ביקורת על הסרט על כך שלא הציג את זוועות השואה, בשעה שאחרים שיבחו אותו. שלמה ונציה, ניצול שואה ששימש כיועץ לסרט, הסביר בזמנו, "הסרט בשלמותו עובד, בעיקר מנקודת המבט של האיטלקים... אף פעם אי אפשר להראות בסרט איך באמת היה באושוויץ". היו שהציעו להשתמש בסרט ככלי חינוכי, כפי שהציעה גברת נבקה לגבי קטע ההחלקה על הקרח שלה.

קשה ללמוד על השואה. אולם לא חסרים דיווחים מיד ראשונה על חייהם של היהודים במחנות ההשמדה – דיווחים המשמשים ככלים חינוכיים מצוינים.

לפי סקר אחד שנערך ב 2014, רק 54% מהאנשים ברחבי העולם שמעו אי פעם על השואה. לא ייאמן, אך קרוב לשליש, 32% מאלה ששמעו על השואה, מאמינים שהיא מתוארת בהגזמה או שהיא מיתוס.

המחליקה על הקרח טטיאנה נבקה כתבה, "ילדינו צריכים לדעת ולזכור תקופה איומה זו". היא צודקת. אולם למרבה הצער, קטע ההחלקה על הקרח המביך שלה מוליך שולל את הצופים ומציג את השואה באור מוטעה לחלוטין.

מאמרים נבחרים

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן