בדרך אל האור
מחפשים טוב? רוצים לדעת אם אתם בדרך הנכונה? ומתי הזמן הטוב ביותר למצוא אותו?
אפשר לסמוך עליכם שתענו בכנות, שם, מבעד למסך?
אציג בפניכם כמה שאלות. תענו ב"כן" או "לא".
אינטרנט זה טוב?
אש – זה לא טוב?
אלכוהול – טוב?
"שופינג" – זה לא טוב?
בלי לראות אתכם, אני יודעת שזעתם על הכיסא באי נוחות. הרי נתתי בכם אמון שתענו בכן ולא בלבד. הבטחתם לא לאכזב. אבל כשקראתם את השאלות רציתם להסביר, לנמק ולהסתייג.
אינטרנט למשל הוא כלי מבורך, הטומן בחובו אינפורמציה היקפית על הכל בכל מכל כל. קשה לתאר את חיי האישיים והחברתיים ללא השימוש בו. מילא אני, הגרה אי שם במוסקבה הקרה – אבל חכמים וטובים ממני המכינים לכל האנושות "מטעמים" בעזרת שבבי המחשב, יבורכו. לעומת זאת, ברור לכל הורה שאסור לאפשר גישה פתוחה וחופשית לילדים לכלי זה. ולא רק לילדים האינטרנט מסוכן. גם למבוגרים בגיל הכרונולגי אך לא ההתנהגותי אשר לא יודעים לרסן את סקרנותם. האינטרנט עלול להוות סם מוות מיידי לזוגיות, לרוחניות ולשפיות.
אש - בכוחה לבשל ולחמם. תארו חיים בלי מזון חם ומנחם. הפנו את הראש אחורנית, ודמיינו את המטבח שלכם ללא כירה. ומאידך גיסא, מספיק גפרור אחד כדי לשרוף יער שלם.
נוזל האלכוהול משמח לבב אנוש, וגדולה לגימה שמקרבת לבבות. רק בשנים האחרונות נחשפתי לתרבות השתיה הבריאה והמתורבתת. במוסקבה מקפידים מאד על "לחיים אחרונים – חובה!" וכנגד, לא אכנס לתיאורים של אנשים שהתמכרו לטיפה המרה והמשמחת. טיפטיפה יתרה מהמינון המומלץ.
ראינו אפוא, שבעולם הפיזי, החומרני, אין טוב אבסולוטי.
האם שופינג הוא טוב? אם יש כיסוי בבנק לגיהוצי האשראי, והקניות נעשות בפקחות – אזי לבריאות. אך אם הקניות נובעות מריק, אזי מבול של רכישות לא ימלא את החסר.
מתי נמצא ונגלה את הטוב? רק כאשר נחבר את הטוב הגשמי לחיי הרוח.
ידוע כי כל חודש ומועד ביהדות יוצקים מהות ותוכן אצל כל אחד ואחת מאתנו.
לדוגמא – בחודש אדר יש שפע של שמחה בעולם. אם רק נרים כפיים אל על ונכין את הכלים הראויים – נוכל לאגור שמחה. חודש ניסן הוא חודש שבכוחו לגאול אותנו באופן אישי – מהרווקות, מהעקרות, מהספקות, מהדכדוך, מהיחסים הלא טובים עם בני הזוג שלנו.
חודש כסלו וחג החנוכה שבו – בכוחם להקרין עלינו טוב. טוב מהסוג המוחלט. שאינו משתמע לשני פנים. טוב, שכולנו נענה בפה אחד "כן". ללא צורך להסביר, לנמק ולסייג.
המילה העשרים וחמש בתורה הפותחת במילה "בראשית", היא המילה "אור".
" אבְּרֵאשִׁית, בָּרָא אֱלֹהִים, אֵת הַשָּׁמַיִם, וְאֵת הָאָרֶץ.בוְהָאָרֶץ, הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ, וְחֹשֶׁךְ, עַל-פְּנֵי תְהוֹם; וְרוּחַ אֱלֹהִים, מְרַחֶפֶת עַל-פְּנֵי הַמָּיִם.גוַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, יְהִי אוֹר":
למעשה, זהו הרמז הראשון בתורה שבכתב לחג החנוכה. שכידוע נחגג ביום העשרים וחמישה לחודש כסלו. וחנוכה זהו חג האור.
התורה מתארת את סוג האור –" וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת-הָאוֹר, כִּי-טוֹב"
מדוע האור מתואר כטוב? משום שהבורא הוא טוב אבסולוטי, ודרך הטוב להיטיב. ממילא, כל מה שיצא תחת ידיו של בורא העולם מוכרח המציאות – שיהיה טוב צרוף. גם התורה מכונה "טוב" – "כי לקח טוב נתתי לכם". משה רבנו – נביא הנביאים מכונה גם הוא טוב: "וַתַּהַר הָאִשָּׁה וַתֵּלֶד בֵּן וַתֵּרֶא אֹתוֹ כִּי טוֹב הוּא וַתִּצְפְּנֵהוּ שְׁלֹשָׁה יְרָחִים (שמות, ב', ב')".
בחג החנוכה, חג האור, יש כח בעולם להבחין בין טוב לטוב.
בין טוב מוחלט, לטוב יחסי.
כדי לסבר את האוזן – בחודש זה אנו מקבלים בהשאלה פנס רב עוצמה - אלו נרות החנוכיה אשר בכוחם להורות לנו מה הטוב האמיתי והמוחלט.
אם נתחבר לחג, אם נלמד היטב את מהותו, סגולותיו (ולא נתעסק רק בתכנוני ערבי לביבות ונחליף מתכוני סופגניות. וכמובן נתחיל במקביל לברר על מדריכי כושר מוצלחים להסרת השומנים המיותרים שנוספו לנו..) אזי נוכל בחודש זה למצוא ביתר קלות את האור.
למצוא את הטוב.
מהי הדרך? היכן לחפש? אצל מי שראה את האור הראשוני, והגדיר אותו כטוב. רק שם, מובטח לנו למצוא את הטוב.
"וירא אלוקים את האור, כי טוב"
וכמו שהגדיר סימון וייל –
"המשימה היחידה שלנו הוא לרצות טוב.
כי שלא כמו הרצון לזהב, שאינו זהב בעצמו –
הרצון לטוב - הוא טוב בעצמו"
וכשתמצאו את הטוב, תייגו אותי שם.