רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

בינה על הפרשה

עשר מכות/ עשר דברות?

בא (שמות י:א-יג:טז )

מאת יהודית דיקמן

חמש המכות הראשונות הם הסדנא ללימוד המשמעות של 'בין אדם למקום' והאחרונות של 'בין אדם לחברו

עשר דיברות חקוקות על לוחות הברית

חמש מפה וחמש מפה,

על הלוח הימני  כתובות הדיברות של 'בין אדם למקום'

ואילו על השמאלי 'בין אדם לחברו',

לא טעיתי, עדיין לא הגענו לפרשת יתרו ומעמד הר סיני,

בני ישראל אפילו לא יצאו ממצרים,

אבל השבוע למדתי שקיימת הקבלה בין עשר המכות לעשרת הדיברות,

והגילוי הזה היה כל כך מכונן ומרגש בעיני,

שאני משתפת גם אתכם.

עשר המכות הן העונש בו נענשו המצרים,

משום שניסו לקעקע את מצבת המוסר שכתובה בעשרת הדברות,

בעולם שנברא בעשרה מאמרות.

כשבאו משה ואהרן בפעם הראשונה אל פרעה ואמרו לו -

"שַׁלַּח אֶת-עַמִּי"(שמות ה':1)

הציג להם פרעה את תפיסת עולמו:

"מִי ה' אֲשֶׁר אֶשְׁמַע בְּקֹלוֹ ...לֹא יָדַעְתִּי אֶת-ה' וְגַם אֶת-יִשְׂרָאֵל לֹא אֲשַׁלֵּחַ".(שם,3)

פרעה מנסה להבין שני דברים,

הוא מנסה  לברר מיהו האלוקים הזה וכיצד הוא מתחבר אליו,

ומה הקשר בין אמונה באלוקים, לבין אחריותו  למצבם של העבריים המשועבדים תחת ידו.

גם אם ידעתי מיהי אותה ישות נעלמת שאתם מדברים בשמה,

אין קשר בין הידע שלי, לדרך ולצורה בה אני  מעסיק את העובדים הזרים הללו,

ואינני רוצה לשלחם.

פרעה נדרש איפוא ללמוד.

חמש המכות הראשונות הם הסדנא ללימוד המשמעות של 'בין אדם למקום':

מיהו ה'מקום', מיהו אלוקים, מהי הנהגתו,

מהו אדם, ואיך אני כאדם אמור להתנהל בעולם שמנהיג אותו א-ל אחד,

ואיזו מערכת יחסים אני אמור לפתח איתו.

חמש המכות האחרונות היא הסדנא בה ילמד התנהגות נכונה שבין אדם לחברו מהי.

כבוד לכל אדם שנברא בצלם אלוקים, חמלה, אנושיות ומוסר,

אלוקים מנסה להראות לפרעה לאיזו דיוטא הגיעה רמתו האנושית,

שנבעה מהאובססיה שלו, להיראות כלפי כולם,

כאילו הוא האלוה.

מה בין הנהגות שבין אדם למקום, לבין אלו שהן בין אדם לחברו,

למה על הראשונות יום הכיפורים מכפר,

ועל האחרונות לא?

העולם שלנו הוא פיזי ומוחשי,

ובקונסטלציה הזו קשה לחוש אלוקות,

כי היא מתנהלת בהעלם ובהסוואה.

מלאכים, רואים אלוקות כל הזמן ויודעים את שליחותם.

אנחנו לא,

אם חטאת בהבנת מקומך מול מקומה של האלוקות,

אתה תקבל עזרה, אתה תקבל צ'אנס נוסף.

אבל בעברות ש'בין אדם לחברו'

זה סיפור אחר לגמרי.

זה שאתה לא מאמין באלוקי השמים והארץ,

לא קשור למערכת היחסים שבינך לבין אנשים אחרים.

כשאתה מנצל את חוסר האמונה הזו שלך,

ומשים את עצמך כאלוה כדי להתעלל בבני אדם אחרים,

זה נובע משפלות ומרוע,

ועל זה אלוקים  לא ימחל ויכפר.

לא רק שאתה חוטא בהבנת מקומך מול אלוקים, פרעה,

גם ליבך אטום לסבל  הרב שעובר העם שבראשו אתה עומד,

אתה מנצל את הפחד שרוחשים לך האנשים,

כדי לשמור על מקומך ועל התדמית שיצרת.

אלוקים עומד להנחית מכת ברד כבדה על הארץ,

ואתה יכול להזהיר את אנשיך מפניה,

אם תפקוד עליהם  שיכניסו את המקנה ואת העבדים הביתה.

אבל פרעה לא מדבר.

"הַיָּרֵא אֶת-דְּבַר ה'  מֵעַבְדֵי פַּרְעֹה הֵנִיס אֶת-עֲבָדָיו וְאֶת-מִקְנֵהוּ אֶל-הַבָּתִּים"

אלו שהכניסו  את עבדיהם ואת מקניהם הביתה עשו זאת

כי הייתה הדלפה שקיימת  אופציה כזאת, אבל זה לא מפיו היה של פרעה.

"לֹא-יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל-פָּנָי." (שמות,כ':2).

זה לא רק ענין אישי ביני לבין אלוקים

כשאני מתחילה להחשיב את עצמי לסוג של אלוקים כל יכול,

אני לא רק מנכסת לי כוחות לא לי, מרום מעמדי המזויף,

אני מתחילה לתת צידוקים ולגיטימציה לכל מיני הנהגות ומעשים,

אני מתחילה להיות אטומה לסבל,

אני מתחילה לזלזל באחרים,

אני מזלזלת "בְּצֶלֶם אֱלֹהִים" שלהם ושלי, (בראשית, א':24)

אני פוגעת בטור של 'בין אדם למקום' ולטור של 'בין אדם לחברו'.

אֲנָשִׁים רוֹאִים אֲנָשִׁים,

כְּאִלּוּ לֹא רִקְמוֹת בָּשָׂר וְדָמִים.

אוּלַי כְמוֹ אוֹרְחוֹת מִירָאזִ'ים,

בַּמִּדְבָּר מְדַנְדְּנִים תַּעְתּוּעִים,  (לאה כהן)

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן