רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

ספירת העומר

חובבת גפילטע-פיש חוגגת מימונה

כ״ב בניסן ה׳תשע״ה כ״ב בניסן ה׳תשע״ה 11/04/2015 | מאת ריבקי רט

ריבקי רט, חובבת מושבעת של גפילטע פיש יצאה לחגוג מימונה כהלכתה. היה קולולולולו.

קראו להם בשמות גנאי, המציאו בהשראתם דמויות סטריאוטיפיות כמו מסעודה משדרות ומשה אורנג'דה, אבל רגע לפני שמסתיים פסח, כולם מרעננים קשרים עם האנשים שיודעים לחגוג כמו שצריך את החג הכי משמין שיש, פסטיבל הפטיסרי של המרוקאים – המימונה.

אנחנו למשל שומרים על קשר הדוק עם מ', חברת ילדות שלי, לאורך כל השנה, היא חכמה, שנונה, טובת לב וסבתא שלה מכינה מופלטות שיפילו גם את דוד לוי. כבר כמה שנים שאנחנו חוגגים אצל הוריה את המימונה, אלא שהשנה נוסף נופח מעניין לשילוש קולולו-מופלטה והצרבת שבעקבותיה.

עקבנו בדאגה רבה אחרי התנהלות החופה, בתקווה שכל הדודות שהוזהרו מראש, יכבשו את שמחתן.

לפני חצי שנה נישאה מ' לא', דור שלישי ליוצאי גליציה. בדרך לחופה התגלו אי אלו קשיים – כן חינה או לא, שבת חתן לפני החתונה או אחרי, תפריט אשכנזי או מזרחי אבל עיקר הויכוח נסוב על דבר מישני לחלוטין – צהלות הקולולולולולו שנוהגים יוצאי מרוקו לסלסל בתום החופה. "לא יקום ולא יהיה" דרש אבא של א', ואנחנו עקבנו בדאגה רבה אחרי התנהלות החופה, בתקווה שכל הדודות שהוזהרו מראש, יכבשו את שמחתן.

הכל עבד כשורה, פרט לדודה ליליאן הנושקת לגיל 90 שקצת התקשתה לזכור את ההנחיות שקיבלה ויללה ארוכות בגרונה. שתי כוסיות ויסקי ושני סיבובי ריקודים נדרשו כדי להרגיע את עצביו של המחותן.

משפחה חמה ומזמינה משפחתה של מ', לכן היה ברור שלחגיגות המימונה בביתם הם יארחו את המחותנים, והם אכן הגיעו מצוידים גם בסבתא חנצ'ה.

האירוע

האירוע נפתח במקבץ קולולו מרשים בטונים שונים כשאל סלון הבית זרמו נשות המשפחה מצוידות במגשים מלאי כל טוב. מסתבר שמימונה היא לא רק מופלטה. על השולחן הונחו אחר כבוד עוגיות קוקוס, נשיקות מרנג, פיצוחים, פירות יבשים, תמרים ממולאים באגוזים וגם מרציפנים תוצרת בית בצורות ובצבעים שונים.

מי שרוצה להחליק את כל המתוקים הללו לגרונו יאלץ להיעזר בתה עם נענע אף הוא מתוק להחריד. השולחן קושט בשיבולת כסמל לתום הרעב הגדול ותחילת אכילת החמץ, ירק כסמל לברכה, ודג חי כסמל לפוריות.

בשלב הזה הקפידה סבתא חנצ'ה לטעום אחד אחד את המתוקים על השולחן תוך שהיא ממלמלת "לגמרי לא רע", תקרית דיפלומטית נרשמה כאשר אל השולחן הוגשו המופלטות שנחטפו במהירות וסבתא חנצ'ה דרשה בתוקף שיסדרו לה סכין ומזלג כי "אצלנו לא אוכלים בידיים", ולאחר שטעמה מן המופלטה פסקה כי "הפלצ'ינטות שלי הרבה יותר טובות".

ההורים של א' אגב לקחו את כל העסק בקלילות יוצאת דופן, אבא של מ' הולבש בכאפתן ובפאנטוף (נעלי בית גבריים) ואמא של א' הסכימה בצעד יוצא דופן להחריב את תסרוקתה המפונפנת היטב וחבשה על ראשה תרבוש.

בתוכנית האומנותית נרשם ביצוע מרשים לשיר "איילי איילי חביבי דיאלי פאין הואה" מלווה בדרבוקות ובתיפוף על כלי מטבח שונים.

בתוכנית האומנותית נרשם ביצוע מרשים לשיר "איילי איילי חביבי דיאלי פאין הואה" מלווה בדרבוקות ובתיפוף על כלי מטבח שונים החל מסיר הקוסקוס הענק ועד לאחרונת המצקות. ואז הגיע המנה העיקרית - הברכות. כי מימונה היא לא רק שירים, ריקודים, מתוקים, צהלולים ופוליטיקאים עבי כרס מצטלמים עם מופלטה נוטפת דבש, שמטפטפת להם על העניבה, אלא בעיקר חג מסורתי שנועד לסמל אושר, עושר , התחדשות ופריון. בשלב איחולי הבן הזכר לזוג הצעיר, גם סבתא חנצ'ה נשברה, והחלה בביישנות לתופף על דרבוקה (עם כפית, לא בידיים חשופות חלילה), עד השנה הבאה אני מהמרת שהיא תשלוט היטב בנבכי הקולולו.

לכל מי שנולד בעדה הלא נכונה, רצוי שתמצאו לכם כבר עכשיו חבר מרוקאי שיפתח בפניכם את ביתו במימונה הבאה. רק אל תשכחו אקמול נגד הקולולולו וטאמס, אחרי הכל המופלטה עוד לא עשתה טוב למערכת העיכול של אף אחד. גם אם לא תמצאו אף ידיד או מכר מהמוצא הנכון, תמיד תוכלו להיכנס לחגיגה מזדמנת, רק אל תשכחו את הסיסמא הסודית – תרבחו ותסעדו.

למה בעצם חוגגים מימונה?

המקור ההלכתי ליום זה נובע מהגדר ההלכתי של אסרו חג, שמשמעותו עשיית שמחה בסעודה בצאת החג.יש הסבורים כי מקור השם מימונה נובע משמו של אבי הרמב"ם, הרב מימון בן יוסף, שיום המימונה חל ביום פטירתו. סברה אחרת היא, שמקור השם נובע מהמילה הערבית מימון שפירושה מזל, והחוגגים מאמינים כי יום זה הוא יום מסוגל לפרנסה וזיווג.

הסברה הרווחת היא שמקור השם נובע משיבוש המילה העברית אמונה, וחג זה נקרא כך משום שעל פי המסורת יום זה מסוגל לגאולה, על פי מאמר התלמוד "בניסן נגאלו ישראל ובניסן עתידים להיגאל", ובחג זה הציבור מביע את אמונתו בגאולה העתידית.

המימונה, היא למעשה הפגנת אמונה בגאולה העתידה לבוא. עם צאת חג הפסח ערכו יהודי מרוקו שולחן עמוס כל טוב: דברי מתיקה, עוגות, ריבות בית, חמאה, דבש, שיבולים ירוקות, צלחת ועליה קמח, פול, תמרים ומטבע כסף ודג חי, כסמל לשפע ופריון.

המימונה מסמלת פתיחות, קירוב לבבות וסובלנות ולא לחינם נטו השכנים המוסלמים להגיע אל בתי החוגגים עמוסי כל טוב על מנת לחגוג עמם את החג. במהלך הלילה נותרו דלתות הבתים פתוחות ואיש ביקר את רעהו וכשבפי כל נישאת הברכה "תרבחו ותסעדו".

 

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן