רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

48 דרכים לחכמה

דרך 13 – "בישוב הדעת", שב על זה!

כ״א באדר ה׳תשס״ד כ״א באדר ה׳תשס״ד 14/03/2004 | מאת הרב נח וינברג

לעתים אנחנו מחליטים החלטות בין רגע, ולעיתים לוקח לנו שנים להחליט. מהו אם כן שביל הזהב להחלטה הנכונה?

הפנייה להקדמה

נניח כי אתה פוסע על חבל מתוח מעל למפלי הניאגרה, ובעודך מתקדם אט אט, אתה מגלה שאיזשהו פסיכופט רודף אחריך עם סכין? אוי לא! אין ברירה – צריך להתקדם במהירות – לא ליפול ולא להיתפס.

ככה זה גם בחיים האמיתיים: אנו צריכים להחליט החלטות ולהמשיך לצעוד קדימה מבלי להיעצר. כל החלטה עשויה להוביל אותנו צעד נוסף קדימה, אך עלולה גם להפיל אותנו לתהום...

רבים מאתנו נוטים לחוסר סבלנות כשמדובר בקבלת החלטות. נח לנו לסלק מהדרך את הצורך להחליט, ולהמשיך הלאה 'יהיה מה שיהיה'.

אחרים עלולים להתלבט זמן רב מידי מתוך חוסר ביטחון. לעיתים ההתלבטות נמשכת עד שהזמן חולף וההזדמנות חולפת יחד אתו.

בכל אחד ממקרים אלה, ההחלטה (או אי ההחלטה) עלולה לחזור אלינו כמו בומרנג ולהכות בנו. וכשזה קורה, אנחנו מאשימים את עצמנו: "הייתי צריך לחשוב על זה ו..."

שים לב לדרך שבה אתה מגיע להחלטות. האם אתה בודק ושוקל את הדברים החשובים, או שהחלטותיך אימפולסיביות וחסרות מחשבה ובדיקה? או אולי אתה מאלה שמושכים בכתפיים, מסלקים מהדרך את הצורך להחליט, ומתעלמים?

מה פירוש המלים "בישוב הדעת"? המלים "ישוב" ו"ישיבה" נובעות מאותו שורש. כל אדם נדרש להגיע להחלטות בכל רגע בחיים – "מה אעשה בחצי השעה הפנויה שלי?", "איך אגיב למה שהוא אמר לי?", "לאכול את פרוסת העוגה או להתאפק?" – אז אל תהסס, האט מעט את הקצב, בדוק את כל ההיבטים, שקול אותם היטב בדעתך– ובמלים אחרות "שב על זה!"

נסה להחליט את ההחלטה הטובה ביותר שאתה יכול, אבל אל תתלבט עד כדי כך שתפחד להחליט. ישנה אפשרות להגיע להחלטות נכונות ומהירות.

הטכניקות הבאות יעזרו לך לפתור בעיות שצצות כל הזמן, בעבודה, בחיי הנישואין ובתפקידך כהורה. אולם זכור: ברגע שתגיע להחלטה, המשך להתקדם הלאה בביטחון מלא שקיבלת את ההחלטה הנכונה והטובה ביותר אליה היית יכול להגיע.

ארבעת השלבים של 'ישוב הדעת'

"ישוב הדעת" משמעותו הערכה שקולה לכל עובדה, מידע או חוויה שאנו פוגשים בחיים. על פי חכמת היהדות, כדאי לתת לדברים 'לנוח' לזמן מה, ואז, לחזור ולברר מהי משמעותם, האם הם נכונים ומהי המשמעות המעשית לגבינו?

כמו כן, חזרה ושינון, לכל הפחות ארבע פעמים, על כל דבר שלומדים. תהליך הלימוד דומה לתהליך גידול התבואה – משום שהחכמה היא "אוכל לנשמה" – מה שמספק האוכל לגוף, מספקת החכמה לנשמה. וכמו שמדריכים אותנו חכמינו ז"ל: "כל הלומד תורה ואינו חוזר עליה, דומה לאדם שזורע ואינו קוצר".

אלו הם ארבעת שלבי "ישוב הדעת":

 

  • חריש – בפעם הראשונה שבה אתה עובר על רעיון, נסה להבין אותו באופן כללי – זוהי "שבירת הקרקע", שבירת דעות קודמות או מוסכמות..

  •  

  • זריעה – בפעם השנייה, אתה מתחיל להבין את ההיגיון. אתה "מכניס את הזרעים לאדמה", זורע את הרעיון בתוכך, בעתיד עוד יצמח ממנו משהו.

  •  

  • קציר – בפעם השלישית, אתה מגיע להבנה אינטלקטואלית ולבחינה ניסיונית. ממש כמו "לקיטת השיבולים".

  •  

  • אכילה – בפעם הרביעית הרעיון משתלב בחייך באופן מעשי. הרעיון "מתעכל" ו"מזין" את נשמתך והופך לחלק ממך.

 

השקעה של זמן לשיקול דעת עשויה להיות ההשקעה הטובה ביותר שתעשה בחייך.

כולנו רוצים להשיג דברים גדולים בהשקעה מינימלית. אחד החכמים הסביר כך את הטבע האנושי: "אדם רוצה להפוך לגאון בין לילה, ובאותו לילה גם לישון טוב...!" אנחנו מוכרחים להבין שצמיחה אמיתית היא תהליך ממושך. זו הסיבה שבגללה 'ישוב הדעת' הוא כלי חשוב – הוא מכריח אותך להאט, לתרגל את הסבלנות, ולהרחיב את גבולות היכולת שלך.

בכל דבר שתרצה לעשות ולא משנה עד כמה הזמן קצר, עצור ושקול את הדברים. השקעה של זמן לשיקול דעת עשויה להיות ההשקעה הטובה ביותר שתעשה בחייך.

להלן שישה כלים להשגת שיקול דעת:

הכלי הראשון – רענון לילי

בכל ערב לפני שאתה הולך לישון, נסה לעצור ולשחזר כל מה שקרה לך באותו יום. נסה לזהות בין האירועים, מהם הדברים החדשים שלמדת. לאחר מכן נסה להשליך את המסקנות לגבי העתיד – מה אתה מצפה שיקרה מחר? בשבוע הקרוב? בחודש הבא? כיצד הלימוד החדש ישפיע על כך באופן מעשי?

בחר לעצמך זמן קבוע שבו תעצור ותבדוק מחדש את החיים שלך.

בחר לעצמך זמן קבוע שבו תעצור ותבדוק מחדש את החיים שלך. על פי היהדות, הזמן המיועד לכך הוא מידי שבוע לפני שבת, בכל חודש לפני ראש חודש, ובכל שנה לפני ראש השנה. אתה יכול לעשות זאת גם לפני יום ההולדת, לפני קבלת תואר או תעודה, ביום הנישואין או בשאר ציוני הדרך החשובים בחייך.

עשה זאת בעקביות לאורך כל חייך. שקול מה שעשית בעבר, ומה אתה מתכוון לעשות בעתיד. ללא בדיקה חוזרת ונשנית אתה עלול לתעות בחייך ללא תכלית ולהתקדם ללא מטרה. אין ספק שתגיע בסופו של דבר לאיזשהו מקום אבל לא תרגיש בכך כל שמחה ותתקשה להבין איך ולמה הגעת לשם...

הכלי השני – תפישה וקיבוע

כולנו זוכים להארות פתאומיות של אמת: רגעים שבהם אנחנו מבחינים בבהירות מהי המשמעות האמיתית של "להיות חבר", מה אנחנו עושים לא נכון, מה אנחנו באמת רוצים מהחיים... אנו חושבים שרגע האמת שינה אותנו – אבל לצערנו, לרוב הרגע חולף מבלי שתהיה לו השפעה מעשית על חיינו או התנהגותנו. עלינו להבין שכל עוד לא נקַבֵּע בתוכנו את התובנה הפנימית, אין סיכוי שננהג לפיה, וממילא השפעתה תתפוגג במהירות.

נסה לגלות איך אפשר ליישם את אותה תובנה באופן מעשי, ולשלב אותה בחייך.

בפעם הבאה שבה אתה זוכה להארה כזאת – עצור. אל תזוז. חשוב מה משמעותה של ההבנה החדשה שקיבלת, נסה להציב אותה בתוך המארג הכללי של התפישה הקודמת שלך. נסה לגלות איך אפשר ליישם את אותה תובנה באופן מעשי, ולשלב אותה בחייך.

אחת השיטות המומלצות לשימור רגעי ההארה היא כתיבתם. גם אם לא תמצא להם יישום מעשי מיידי, תמיד תוכל לחזור, לקרוא ולהיזכר.

הכלי השלישי – חשוב לפני שאתה מדבר

כולנו חווים 'עליות' ו'ירידות', לכולנו יש ימים טובים וימים רעים. באופן טבעי כשאנחנו חווים ביקורת, אנו נוטים 'להשיב מלחמה' ולתקוף את מקור הביקורת. אולם זו אינה התגובה הנכונה והשקולה. לפני שאתה מגיב, תן לעצמך הזדמנות לבדוק את ההערה – מה משמעותה המלאה? אולי יש בה קצת מן האמת? במקרים כאלה עדיף לנהוג על פי עצתו של המלך שלמה בספר קהלת "אל תבהל את פיך" – אל תענה במהירות!

כאשר מישהו פוגע בך או מקניט אותך, המתן מעט לפני שתגיב. היה מודע לתגובה הטבעית שלך לדברים – מעבר מיידי למצב מִגְננה. הזהר שלא להגיד משהו שאחר כך תצטער עליו. המתן מעט, ולפני שאתה מתחיל לצעוק, תפוש את עצמך וספור עד 10.

הכלי הרביעי – ניתוח המידע

אם משהו לא שווה שתחשוב עליו, הוא לא שווה לימוד מלכתחילה – מידע מיותר עלול להציף ולבלבל אותך.

אדם שאינו משקיע זמן על מנת לחשוב ולנסח את מה שלמד, מתבונן בעולם כעיוור מבעד לעיניהם של אחרים.

כשאתה שומע או קורא משהו, הרגל את עצמך לנסח את הנקודה המרכזית בכמה מלים. אדם שאינו משקיע זמן על מנת לחשוב ולנסח את מה שלמד, מתבונן בעולם כעיוור מבעד לעיניהם של אחרים.

לאחר שניסחת את הרעיון החדש בקצרה, בדוק אותו וברר מהן ההשלכות שלו לגביך. תוכל להיעזר ברשימת שאלות חקירה מוכנה מראש, כגון:

 

  • האם המקור אובייקטיבי?

  •  

  • אילו עובדות מצוטטות כאן?

  •  

  • אילו אספקטים אינם מובנים לי?

  •  

  • כיצד הדברים ישפיעו או יבואו לידי ביטוי בחיי הפרטיים?

 

בדיקת המידע בעזרת שאלות אלה, תחדד את יכולת הניתוח שלך ותעזור לך ליישם את מה שלמדת.

לאחר שתברר את הנתונים, קח פיסת נייר וכתוב עליה נקודות 'בעד' ו'נגד', כך תמשיך לגלגל את הכדור בכיוון המעשי.

אמנם נראה שתהליך כזה יאט מאוד את קצב החיים שלך, אולם, ברגע שתלמד לשלוט בטכניקה זו התהליך יקרה באופן אוטומטי. אז תוכל לנתח את הדברים במהירות הבזק, ולהגיע להחלטות טובות יותר ונבונות יותר.

הכלי החמישי – היה נכון

אתה צריך להבדיל בין "מציאות" לבין "מצב רוח". שיקול דעת והכנה, לפני שאתה נתקל בבעיה – יאפשרו לך לפעול ביתר ביטחון, כשהבעיה אכן תעלה.

לכן, לפני שאתה נכנס לסיטואציה שעלולה להסתבך – ראיון עבודה, פגישה משפחתית... – שקול מראש במה אתה עשוי להיתקל והכן את עצמך. עשה חזרות לפני המראה (או עם חבר) והכן 'סיסמאות' קלות וברורות, שיעזרו לך להתמקד ברגע האמת.

אל תשגה בדמיונות "הוא יגיד... ואני אענה... ואז..." לא זו הדרך! נסה לחשוב על נקודות, מכשולים ועקרונות שעל פיהם תנהג.

כשאתה מוכן – אתה בטוח. ואז, איש לא יוכל למשוך את השטיח מתחת לרגלים שלך.

הכלי השישי – תן לזה זמן

יצא לך ללכת לישון עם בעיה ולהתעורר עם פתרון?

על מנת להגדיל את רמת הבהירות, אתה צריך ללמוד לעזוב לפעמים נושא כלשהו, ולחזור אליו מאוחר יותר.

על מנת להגדיל את רמת הבהירות, אתה צריך ללמוד לעזוב לפעמים נושא כלשהו, ולחזור אליו מאוחר יותר. אם אתה מרגיש שאתה מתרוקן, קח לעצמך הפסקה כלשהי, ואז חזור רענן. אתה יותר נבון ומלא חיוניות ממה שאתה מרשה לעצמך להודות. הפתרונות עשויים לצוץ מאליהם בפעם הבאה.

עם הזמן, אנחנו מקבלים תשובות. אז שמור על השאלה. בקש עצה מאחרים ועזרה מא-לוהים, והבהירות תגיע.

סיכום

 

  • כולנו שואפים להתקדם ולהצטיין. אפשר להגיע לכך, אולם יש להשקיע זמן ועבודה קשה על מנת לקצור הישגים.

  •  

  • כשאתה נקלע למבוי סתום, עצור ונתח את המצב. התמודד עם הבעיה. אל תחפש את הפתרון המהיר והקל.

  •   

  • בכדי לדעת לשם מה אתה חי, תן לעצמך זמן לחשוב על כך; אחרת, אתה עלול לחיות חיים שטחיים ולא ממוצים.

  •  

     

 

 

 

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן