רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

ראש השנה ויום כיפור

זהירות! טיסה נמוכה

י״ב באלול ה׳תשס״ז י״ב באלול ה׳תשס״ז 26/08/2007 | מאת חיים וגודה

עלינו לשקם את הביטחון העצמי שלנו ביכולתנו להבטיח ולקיים את כל מה שתכננו לשנה החדשה.

"אתם הטובים ביותר!" קרא מפקד הכוחות המיוחדים במתקן האימונים של חיל האוויר.

"ההכשרה שלכם הסתיימה. ואני שמח לבשר לכם כי כל אחד מכם סיים בהצלחה את קורס הטייס".

"תודה המפקד!" קראו החיילים בכיתה.

"אבל, זה לא אומר שאתם יכולים להתחיל להתבטל. יש לנו משימה בשבילכם והיא לא תהיה קלה. לא תצליחו בה, אלא אם כן תמלאו במדויק אחר ההוראות! אתה שומע אותי, כהן?"

"כן המפקד!"

"אני מאוד מקווה שכן. אתם עומדים להטיס את מטוס האף-15 שלכם למרחק של 700 קילומטרים מעל שטח אויב.

"אל תלכו שולל אחר הקלוּת לכאורה של משימה זו. דעו לכם, שהאויב ישתמש בתחמושת חיה. לאורך כל קילומטר בדרך יהיו טילי נ"מ חמושים המוכנים להפיל אתכם. הדרך היחידה... אתה מקשיב, כהן?"

"כן המפקד!"

"הדרך היחידה שלכם להצליח במשימה זו, היא לא להתגלות על-ידי מערכת הרדאר של הטילים. הרדאר לא יגלה אתכם אם תטוסו בגובה נמוך מ- 300 מטרים. כהן, אני לא רוצה לראות שום מופע ראווה כמו שאתה אוהב להפגין תמיד. זה אולי נראה טוב בקולנוע, אבל תעלולים באמצע טיסה נמוכה יכולים להרוג אותך מהר מאוד. הבנת?"

"כן המפקד!"

"שאלתי אם הבנת?!"

"כן המפקד!!!"

"למטרה זו הוכשרתם, רבותיי. בהצלחה ושהשם יברך אתכם".

"תודה המפקד!"

קיום הבטחות

בראש השנה שעברה הבטחתי לעצמי שאתמיד במשהו במשך כל השנה. האם קיימתי את הבטחתי? האמת היא, שאני אפילו לא זוכר מה הבטחתי.

כולנו מבטיחים הבטחות שאיננו מקיימים – להתחיל דיאטה, להפסיק לעשן, להתפלל שלוש פעמים ביום. ואז, חודש לאחר מכן, אנחנו מוותרים. זה קל להפסיק לעשן, נכון? אני אישית מפסיק לעשן לפחות עשר פעמים בשנה.

חשוב מאוד להבטיח משהו לעצמנו לרגל השנה החדשה. זהו תהליך חיובי, שתחילתו בכך שאנו חולמים על מה אנו רוצים להשיג ומי אנחנו חולמים להיות. לאחר מכן, בשעה שהחזון וההתרגשות מהמטרות שהצבנו לעצמנו עדיין טריים בלבנו, אנו קובעים לעצמנו מטרות ספציפיות ומתחילים לפעול לקראת השגתן. לרוע המזל, ההתרגשות לא נמשכת לאורך זמן.

בכל פעם שאנו "נוטשים את המערכה", אנו למעשה מחזקים את האמונות הפנימיות השליליות שפוגעות בביטחון העצמי שלנו.

כשהדברים נעשים קשים יותר וההשראה מתחילה להתפוגג, אנו מתחילים להבין כי לשם מילוי המחויבויות שלקחנו על עצמנו, תידרש מאתנו מידה נכבדה של משמעת עצמית. הקולות הפנימיים שלנו מתחילים להתחזק: "המאמץ גדול מדי! אני רוצה הפסקה!", עד שבסופו של דבר, הבטחה נוספת אובדת בתהום השכחה.

זה עצוב שאנחנו מוותרים על החלומות שלנו, מכיוון שלמעשה אנו מוותרים על כל היתרונות הטמונים במילוי המשימה שהצבנו לעצמנו. ואף גרוע מכך, בכל פעם שאנו "נוטשים את המערכה", אנו למעשה מחזקים את האמונות הפנימיות השליליות שלנו. אמונות שפוגעות בביטחוננו העצמי וגוזלות מאתנו את העתיד. מדובר באמונות כגון:

  • אני מפסידן.

  • אני לא מסוגל להצליח בכלום.

  • אני כישלון.

כשאנו מתהלכים עם אמונות פנימיות שכאלו, הדבר גורם לנו לחבל במערכות היחסים שלנו ובהזדמנויות שלנו לצמוח ולהתפתח. דומה הדבר למצב בו אנו מהלכים בשעות הלילה כשלעינינו זוג משקפי שמש כהים: כל מה שאנו רואים דרכן נראה אפל ומאיים.

ראש השנה הוא זמן של התחלות חדשות. אדם המבצע תהליך של תשובה, כלומר, מביע חרטה בימים שלפני ראש השנה, פותח דף חדש. הוא מתחיל את השנה החדשה ברגל ימין, כשהוא מתחייב מחדש להשיג את מטרותיו ומבטיח הבטחות ספציפיות.

אולם, אם ויתרנו על המטרות שלנו בשנה שעברה ולא הצלחנו לקיים את ההבטחות שלנו, מה גורם לנו לחשוב שהשנה פני הדברים יהיו אחרת? הרי דבר לא השתנה. תהיה זו תמימות מצדנו לחשוב שהפעם, באורח פלא, הכל יהפוך להיות קל יותר.

יש אנשים שמפסיקים לנסות ומוותרים לחלוטין. אחרי הכל, הם אומרים לעצמם, אם לא ננסה, לפחות לא ניכשל.

שבירת מעגל הקסמים

להלן הצעה יעילה לשבירת מעגל הקסמים של תחושת הכישלון, מעגל אודותיו כתבו חכמינו בהרחבה.

זה אך טבעי שברצוננו לעשות יותר ממה שאנו יכולים. מדי שנה אנו חושבים על הזמן שבזבזנו ועד כמה אנו רחוקים מהמקום בו ברצוננו להיות. בתגובה, חלק מאתנו פועלים באופן לא הגיוני: אנו מקבצים יחדיו את כל ההבטחות והמטרות שלא השגנו בשנים הקודמות, מוסיפים כמה הבטחות ומטרות חדשות, ואז מחליטים להציב לעצמנו מטרה חדשה – להשיג את מכלול ההבטחות והמטרות הללו בשנה החדשה. עבור רובנו, השיטה הזאת פשוט לא עובדת.

שיטה זו דומה למרים משקולות שהתאמן זמן רב כדי להרים משקל מסוים, אולם נכשל. וכאילו כדי לפצות על הזמן שאיבד כתוצאה מכישלונות העבר שלו, הוא מתחיל להתאמן לקראת הרמת משקל כבד הרבה יותר. מניסיוני האישי אני יודע, שזה לא יכול להצליח.

עלינו לבנות את הביטחון שלנו בהדרגה, על-ידי כך שנוכיח לעצמנו שאנו יכולים להתחייב ולקיים הבטחות, גם אם הן לא גדולות או מרשימות כפי שהיינו רוצים שיהיו.

ההתחייבות להשיג מטרות גדולות ומרשימות היא דבר נהדר, כשהמטרות הן מציאותיות. אולם, עלינו לבנות את הביטחון שלנו בהדרגה, על-ידי כך שנוכיח לעצמנו שאנו יכולים להתחייב ולקיים הבטחות, גם אם הן לא גדולות או מרשימות כפי שהיינו רוצים שיהיו. עלינו לשקם מחדש את היושר הפנימי שלנו ואת אמונתנו בעצמנו – האמונה שביכולתנו להצליח והאמונה שכשאנו מתחייבים, המילה שלנו אכן שווה משהו. רק לאחר שנתחיל לטפל בתדמית העצמית החבולה שלנו (כתוצאה מכל ההבטחות שלא קוימו), רק אז נהיה מוכנים להתמודד עם ה"משקלים הכבדים" יותר.

חכמינו המליצו להתחייב על משהו כה קטן, שלקולות הפנימיים שלנו שמתחילים לקטר אחרי שבועיים ש"זה קשה מדי! אני לא יכול להמשיך ככה!", פשוט לא יהיה על מה להתלונן.

קולות אלה הם "טילי הנ"מ" שהוזכרו קודם לכן. המטרות שלנו הן "המטוסים". אם נטוס גבוה מדי ונציב את המטרות שלנו בגובה רב מדי בשמיים, האויב יאתר אותנו בקלות ויפיל אותנו.

לכן, האסטרטגיה המומלצת היא לקבל על עצמנו מטרה קלה יחסית - מטרה מספיק "נמוכה" - כך שהאויב אפילו לא יראה אותנו.

אם נבחר לקיים את אותן ההבטחות הקטנות במשך שנה שלמה, נוכל להשתנות ולהתגבר על הדפוסים השליליים שמשפיעים על רבים מאתנו. הדבר יגרום לשינוי חיובי במערכת האמונות שלנו וכתוצאה מכך, תשתפר גם התדמית העצמית שלנו. נוכיח לעצמנו שאנו בהחלט יכולים להתחייב למשהו ולהצליח בו. כך נפתח את הדלת לעולם שלם של אפשרויות חדשות.

לכן, עכשיו ברגע זה, קחו לכם שתי דקות לחשוב על הבטחה משמעותית אך קלה יחסית לביצוע, שאתם יכולים לדמיין את עצמכם מבצעים במשך שנה שלמה. התחייבו לקיים אותה.

התכוננו לטיסה של חייכם. היא לא תהיה קלה, אבל לא הייתם נבחרים למשימה, אם לא הייתם מסוגלים לבצע אותה בהצלחה.

טיסה נעימה!

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן