רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

images

המפתח אל האושר טמון בזיכרון

י״ז בשבט ה׳תשפ״ב י״ז בשבט ה׳תשפ״ב 19/01/2022 | מאת גל בעל הנס

"פרעה" שבנו, שמייצג את האגו שלנו, את החלק שתפקידו להרחיק אותנו מהנשמה שלנו ומהבורא, מנסה להשכיח מאתנו דברים חשובים.

בפרשת השבוע (שמות) מתחילה עבדות מצרים, שנחשבת אחת התקופות הקשות והמשמעותיות בעם ישראל. נכנסנו למצרים כמשפחה אחת של בני יעקב ויצאנו כעם שלם, עם ישראל.

אחת מהמצוות הקיימות בתורה היא לזכור את יציאת מצרים ויש אפילו הלכה שצריך לקיים מצווה זו בכל יום ובכל לילה. כמו כן יש עוד תשע מצוות של זכירת ארועים מסוימים. למה כל כך חשוב לזכור ?

הפרשה מתחילה במניין שמות בני יעקב אשר ירדו למצרים. אם נחבר את הגימטריה של האות הראשונה של כל בניו של יעקב, (ר' לראובן, ש' לשמעון וכן הלאה) נקבל בגימטריה את המילה "תזכר" (תזכור בכתיב חסר). אם נחבר את הגימטריה של האות האחרונה של כל השמות של אותם השבטים, נקבל מספר ששווה לגימטריא של המילים: "אל תשכח".

על הפסוק בפרשה "וַיָּ֥קָם מֶֽלֶךְ־חָדָ֖שׁ עַל־מִצְרָ֑יִם אֲשֶׁ֥ר לֹֽא־יָדַ֖ע אֶת־יוֹסֵֽף", מבאר רש"י "אשר לא ידע: עשה עצמו כאלו לא ידע". כלומר פרעה השכיח מעצמו את כל מה שעשה יוסף למען מצרים ואת התרומה האדירה שלו לכלכלת מצרים והפיכתה לאימפריה עולמית.

בעוד שהתורה מצווה עלינו לזכור דברים, ה-"פרעה" שבנו שמייצג את האגו שלנו, את החלק שתפקידו להרחיק אותנו מהנשמה שלנו ומהבורא, מנסה להשכיח מאתנו דברים חשובים. תפקידנו הוא לזהות את הפרעה הזה שבנו ולהתגבר עליו, על מנת לצאת מהמצרים הפרטיים שלנו.

כך ה"פרעה" שבנו ישכיח מאתנו בעת מריבה עם בן/בת הזוג את התקופה שבה כל כך רצינו להתחתן, כך הוא ישכיח מאתנו ברגע שקצת קשה עם הילדים כמה חיכינו לילדים וכמה שמחנו כשהם נולדו, ומשכיח מאתנו כמה ההורים שלנו נתנו לנו, כמה טוב לנו בהשוואה להרבה אנשים בעולם, כמה חיכינו לעבודה כזו, לבית כזה, לאוטו כזה, או כל דבר טוב שבחיינו. ה"פרעה" שבנו ישכיח מאתנו כל דבר טוב, רק על מנת שניכנס לעצבות, לכעס, לכפיות טובה, לייאוש ולפחדים, ונשכח מאיפה באנו ולאן אנחנו הולכים. כך נשכח את הנשמה שבתוכינו ואת הפוטנציאל האדיר שלנו.

תפקידנו הוא לזכור. לרשום, להיזכר, להודות על העבר, להפיק לקחים, ללמוד לעתיד, להעריך, להכיר טובה, לשמוח על מה שיש, לשים דברים בפרופורציות, לזכור את הרגעים שהיינו בהתרוממות רוח והתובנות שהיו לנו אז, וכל זיכרון שיביא אותנו להוקרה, להערכה, לשמחה, לאופטימיות ולעשייה מבורכת. עלינו לזכור כל יום, וכמה פעמים ביום.

תזכרו את זה...

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן