רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

אודות המחבר


הרב לורד יונתן זקס

הרב ד"ר יעקב צבי (יונתן הנרי) זקס, (נולד ב-8 במרץ 1948) כיהן כרבה הראשי של הקהילות העבריות המאוחדות בחבר העמים הבריטי בין 1991 ל-2013. ב-2005 הוענקה לו אבירות, וב-2009 צורף לבית הלורדים בתואר הברון זקס מאולדגייט. הוא פעיל בדיאלוג בין-דתי בממלכה ועוסק בחשיבותה של האמונה היהודית בעולם המודרני, נושא עליו חיבר ספרים רבים. אחרי פרישתו מתפקיד הרב הראשי הוא שימש כפרופסור בקינג'ס קולג' בלונדון, באוניברסיטת ניו יורק ובישיבה יוניברסיטי. הרב זקס נפטר לבית עולמו בכ' במר-חשוון, תשפ"א לאחר מחלה קצרה כשהוא בשיא השפעתו ותרומתו לעם היהודי ולעולם, והוא בן 72 בלבד. ספדו לו הנסיך צ'ארלס, טוני בלייר, נתן שרנסקי ועוד ביום השלושים לפטירתו: https://rabbisacks.org/Shloshim יהי זכרו ברוך  


אמונה בעתיד

העתיד הוא מחוזו של החופש האנושי, שכן אינני יכול לשנות את האתמול אבל אני יכול לשנות את המחר באמצעות מעשיי היום.

אמונה, משפחה וחופש

המשפחה קודמת לכול – לארץ, לאומה, לפוליטיקה, לכלכלה, לחתירה לכוח ולצבירת העושר.

העתיד של העבר

בהניחנו להווה לשנות את האופן שאנו מבינים בו את העבר, אנו פודים את ההיסטוריה שלנו ומשחררים אותה לפעול ככוח מיטיב בחיינו.

יוסף והסכנה שבשררה

יוסף עצמו הפך את המצרים לעם של עבדים – ויצר את מנגנון הכוח הריכוזי של פרעה, שעתיד היה לשמש אותו נגד בני ישראל.

המלאך שלא ידע שהוא מלאך

כאשר בשמיים מתכננים שדבר מה יקרה, אך נראה כי הנסיבות מסכלות אותו, שולח האל לפעמים מלאך אל הארץ, להחזיר את עגלת הסיפור אל המסילה

לא ייקרא שמך עוד יעקב

אפשר לפרש מילים אלו כבקשה, כאתגר, כהזמנה: היֶה שׂר. היה ישׁר. היה אתה עצמך. אל תנסה לעקוב אחר הזולת.

מה ביקש לבן הארמי

אבותינו חוו גלות ואת היציאה ממנה – ולכן צאצאיהם ידעו שהאל יהיה איתם כפי שהיה עם אבותיהם.

מדוע אהב יצחק את עשו?

יצחק מאמין שיום אחד האהבה הזאת תעשה את עשו לאדם טוב מזה שהיה בלעדיה.

אם יש לָמָּה

אברהם ושרה ידעו שהסיפוק בחיים בא מבפנים ולא מבחוץ: מתחושה של ייעוד, של משימתיות, של הֱיוֹתם נקראים לדגל.

האמונה כחיים באי-ודאות

האמונה איננה ודאות, אלא היא האומץ לחיות עם אי-ודאות

בירה דולקת

היכן שנח השלים עם המציאות, אברהם סירב להשלים אתה

האור בתיבה

האתגר של זמננו הוא לפתוח חלונות שהעולם יאיר לנו בעדם את הבנתנו בתורה.

בראשיתה של האהבה

מערכות-יחסים הן המקום שבו האנושיות שלנו נולדת וצומחת, פורחת ומשגשגת.

מטר התורה

התורה היא אחת, אבל היא מתבטאת במגוון אופנים והשפעות ומולידה סוגים שונים של לימוד ושל תכונות.

למה נקראה התורה שירה?

המוזיקה היא שפת הנשמה, ובהגיע היהודי אל גובהה של הנשמה נכנס בשערי האחדות האלוהית.

לא בשמיים

האל קרוב אלינו. כשנדמה לכם שהוא חסר, הוא פשוט עומד מאחורי הדלת ואתם צריכים לגשת ולפתוח אותה.

באֵין שִׂמחה וטוּב לבב

היהדות היא דת של שמחה; של זכירה מאין באנו וממי נתברכנו בכל הטוב.

רווחת החיות

המידות הטובות אינן ניתנות לחלוקה. המתאכזרים לחיות הם במקרים רבים גם אכזרים כלפי בני אדם

הצו האקולוגי

"תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם קלקלת אין מי שיתקן אחריך".

שמחת רבים

המבחן האמיתי הוא מבחנם של ימי הביטחון והשובע.

זיכרון לפני עצמאות

המבחן האמיתי של אומה איננו בהתגברות על מַשבֵּר, אלא בהתגברות על היעדר מַשבֵּר.

המורה כגיבור

המורים הם המעצבים את החברה, הם המנחילים את מורשת העבר לדורות בוני העתיד.

משמעותה הדתית של ארץ ישראל

המיוחד בארץ ישראל, כאז כן עתה, הוא היותה המקום היחיד בעולם שליהודים הייתה בו ההזדמנות לכונן חברה יהודית שלמה.

סדרי עדיפות

גורלן של קהילות יהודיות נקבע, במקרים רבים מאוד, על פי גורם אחד ויחיד: האם החליטו להעמיד את הילדים ואת חינוכם בראש סדר העדיפויות.

הכתר המוצע לכולם

בעולם שהתורה מכוננת ויוצרת, כל אחד הוא מנהיג פוטנציאלי.

ובגויים לא יתחשב

אינה עניין של גיאוגרפיה, של פוליטיקה או של אתניות. אלא של היענות לקריאה אלוהית להיות שותפיו בברית ולשמש מופת של אומה המתייחדת בדתה ובאורח חייה.

יגונו של אח

השכול עושה אותנו פגיעים. בתהום יגוננו אנו עלולים לטעות. אנחנו פועלים בפזיזות. לרגעים נוטש אותנו כושר השיפוט.

מחלוקת לשם שמיים

השכינה שורה לא בקול האחד המעומת עם קול אחר, אלא במכלול הקולות שבשיחה.

שני סוגים של פחד

האידיאל הוא שנכונן חברת מופת וחברה צריכה ארץ. היא צריכה כלכלה וצבא, שדות ומקנה, עמל ויוזמה.

מחנֶה ועֵדה

בעתות משבר אנחנו עדיין מסוגלים להיענות לקריאתה של האחרית המשותפת, ביודענו שהגורל היהודי אינו נוטה להתחלק.

חיים מוסריים בשתי גרסאות

האם מטרת החיים המוסריים היא להגיע לשלמות אישית – או ליצור חברה הוגנת, צודקת וחומלת?

"מעולם לא היה סיפור אהבה דומה לזה": הרב זקס על מהי ירושלים עבורו

לקראת ימי בין המצרים, הדברים שנשא הרב זקס ליובל שחרור ירושלים

להנהיג אומה של יחידים

מהו הקשר בין מפקד וספירה למנהיגות?

הולדת התקווה

בלשון המקרא אין שום מילה המציינת "טרגדיה".

התפתחות או מהפכה?

מחנכים בהדרגה את החברה הישראלית, שרע הוא לשעבד אחרים – עד שלבסוף יבוטל כל מוסד העבדות, לא בכפייה אלוהית אלא בהסכמה אנושית.

שבת בתלת-ממד

אמונת ישראל מיוסדת על ההכרה כי אנו פוגשים את אלוהים בשלוש דרכים: בבריאה, בהתגלות ובגאולה.

המוטציה של האנטשימיות

עליית האנטישמיות ברחבי אירופה ובעולם, מהווה איום לא רק על עם ישראל אלא על כל מי שאכפת לו מהאנושות כולה.

מכהונה לעם

הקדושה שייכת לכולנו כאשר אנו הופכים את חיינו לעבודת האל, ואת החברה שאנו חיים בה – לבית לשכינה

כוחו של דיבור

הדיבור הוא המאפשר לנו לתקשר עם הזולת ולחלוק עמו פחדים ותקוות ואהבות. הדיבור מאפשר לנו לשתף את הפנימיות שלנו עם אחרים.

קורבנות היולדת

האישה היולדת טמאה, מפני שהלידה, כמו המוות, היא אות להיותנו בני חלוף, לעומת המקדש – המרחב המוקדש לתודעת הנצח והרוחניות.

הרס והרס עצמי

למה כל כך חשוב שלא לאכל את הדם?

בין תקווה לאנושיות

העם היהודי מצא את הכוחות לקום על הרגליים, לתַקֵּף את התקווה לנוכח הייאוש.

קול קרא לי

נקודת המפגש בין "מה אני יכול לעשות" לבין " מה צריך להיעשות" היא משימת חיינו.

אופייה של האומה הזאת

האומה הזאת לא תמיד נותנת לדבר הנכון – אבל תמיד נותנת.

עם קשה עורף

יום יבוא ועם ישראל יהיו קשי עורף בנאמנותם.

אחים: דרמה בחמש מערכות

אחווה: משה איש האמת, אהרן איש השלום. בלי אמת אי אפשר להעמיד חזון לעם. אבל בלי שלום פנימי לא יהיה עם שלו ניתן יהיה להעמיד חזון.

בית נייד

בית הכנסת נותן ביטוי לאמונה כי בכל מקום שאנו מכוונים את ליבנו לשמיים שם תימצא השכינה, כי אלוהים נוכח בכול.

אהבת הגר

העוול החמור ביותר של האימפריות, שהתורה מוחה נגדה, הוא השימוש בכוח נגד חסרי הכוח – האלמנה והיתום ובמיוחד הגר

Related Articles

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן