אז הוא לא בדיוק איינשטיין!
התחום האקדמי אינו התחום היחיד שבו יכולים ילדיכם להגיע להישגים.
קוראת כותבת:
"לעתים קרובות אומרים לנו להיות רגישים לטבעם המוּלד של ילדינו. לא כל הילדים יהיו מנהיגים דגולים. עלינו לכבד אותם ולעודד אותם לפתח את הפוטנציאל שלהם בתחומים שבהם הם מצטיינים, ולא תמיד מדובר בתחומים אקדמיים. לדחוף את הילד למקום שלא מתאים לו זה הרסני, ואני מבינה את זה - אינטלקטואלית.
"עם זאת, קשה לי להתנתק מהאידיאולוגיה שאומרת שהאינטלקט הוא התכונה היחידה שמוערכת בחברה – הן ביהדות, והן בחברה החילונית. איך אני יכולה להשתחרר מצורת חשיבה הרסנית זאת?"
קוראת יקרה,
את מזהה ומנסחת בדיוק רב מילכוד נפוץ בחיינו כיום – הנתק בין הלב לראש. למעשה, בסדר התפילה היומיומי אנו מצטטים את הפסוק "ושמור נפשך מאוד פן תשכח את הדברים אשר ראו עיניך ופן יסורו מלבבך" (דברים ד', ט'). חכמים מסבירים ש"ידיעה" היא חסרת משמעות אם היא לא עוברת דרך הלב וחודרת אליו. רק כשלבנו מלא, יכול הידע שלנו להשפיע ולשנות את התנהגותנו.
קל להגיד, קשה לבצע. אז איך בכל-זאת עושים את זה? חייבים לבחון את המציאות בעיניים פקוחות.
במסיבת בת מצווה שבה השתתפתי לאחרונה, פנתה דודתה של כלת-השמחה, מורה במקצועה, אל החוגגים. היא סיפרה בנאום שלה, שלפני שבוע היא שאלה את אלישבע, בת המצווה, שאלון שכלל שני חלקים. היא הציגה את השאלון לקהל. החלק הראשון כלל את השאלות הבאות:
-
מי היו חתני פרס נובל בחמש השנים האחרונות?
-
מי קיבלה את פרס השחקנית הטובה ביותר באוסקר בשלוש השנים האחרונות?
-
מי היו שרי החוץ שלנו בשנים האחרונות?
היא פנתה לכלת הבת מצווה ושאלה מה היו התוצאות שלה. אלישבע הודתה (בחיוך מבויש) שלא הייתה מסוגלת לענות על אף אחת מהשאלות ושהיא נכשלה בבחינה.
החלק השני של השאלון כלל את השאלות הבאות:
-
מני שלושה מורים שהתייחסו אליך בחיבה ובטוב לב.
-
מני שלוש חברות שהיו אתך כשהיית זקוקה לאוזן קשבת, להזדהות ולתמיכה.
-
מני שלושה בני משפחה שמאירים את חייך וגורמים לך להרגיש, באופן קבוע, שאת חשובה להם.
ניתן לומר שהאנשים שמקדישים את חייהם לצרכיהם של זולתם, ועושים מעל ומעבר כדי להרעיף תשומת לב ואכפתיות על אחרים – הם האנשים שנוגעים בחיינו ומשפיעים עלינו.
ושוב, פנתה הדודה לאלישבע ושאלה אותה מה היה הציון שלה על השאלון. "מעולה," ענתה הגברת הצעירה.
איש אינו זוכר את האנשים שהגיעו לתהילה, לזוהר ולפרסום בחברה שלנו בזכות השכל שלהם או המראה שלהם. ניתן לומר שהאנשים שמקדישים את חייהם לצרכיהם של הזולת בחייהם, ועושים מעל ומעבר כדי להרעיף תשומת לב ואכפתיות על אחרים – אלו הם האנשים שבסופו של דבר נוגעים בחיינו ומשפיעים עלינו.
קוראת יקרה, אם תזכירי לעצמך, שוב ושוב, אמת מוחלטת זו - תוכלי לשנות את תפיסתך.
תכנות מחדש
עוד עובדה שיש לקחת בחשבון היא שגם במושגים של "הצלחה", כפי שהיא מובנת בתרבותנו (בצורה שגויה), ישנו קשר דל מאוד בין אינטלקטואלים וחוקרים גדולים לבין שגשוג ורווחה פיננסית. במקרים רבים, האנשים שייסדו ובנו אימפריות כלכליות ענקיות היו בעלי חינוך פורמלי מועט, ובמקרים מסוימים בקושי יכלו לחתום את שמם...
שינוי זווית הראיה שלנו, ובעצם שינוי המחשבות והתפיסה שלנו, הם עבודה קשה ביותר, ללא ספק. הדעות הקדומות שלנו והאמונות שבהן אנו מחזיקים זמן רב נטועות בנו בצורה עמוקה. אנו מתוכנתים לצורת חשיבה מסוימת. למרות זאת, בהיותנו בני אדם, יש לנו יכולת בחירה. איננו נידונים לנצח לצורת התנהגות מסוימת, גם אם היא מושרשת בנו עמוקות.
יש להשקיע מאמץ גדול להפסיק לחשוב מחשבות שליליות ולהתחבר למציאות האמיתית. עלינו להכיר בכך שאנו יוצרים את המחשבות שלנו, ושאין להן קשר למציאות האובייקטיבית או לאמת אינהרנטית. למרות זאת, הן משתלטות עלינו והופכות למציאות חיינו, להקשר שבתוכו אנו חיים. לפיכך, אם נבחר בכך, אנו יכולים לסלק מחשבות מזהמות. בעשותנו זאת אנו מאפשרים לאמת ולאנרגיה חיובית לזרום אל מקומן.
תהליך זה דורש זיהוי של המחשבה ההרסנית, והכרה בכך שאיננו מעוניינים בה יותר. אחר יש לסלק אותה, ולהמשיך כרגיל. עם הזמן והאִימון, הופך התהליך לכלי אפקטיבי שמסייע לנו להחליף זוויות ראיה מטעות ומרעילות בבהירות אמיתית.
למותר לציין כי, כפי שציינה הקוראת בעצמה, לכל ילד יש יחודיות משלו, ומשימתו של כל הורה היא ליצור סביבה שלא רק תומכת, כי אם מדגישה את ההבדלים והשוני בין כל אחד מהצאצאים.
חלב ודבש
אריך פרום כתב חיבור ובו הוא מדגיש את הצורך לגדל ילדים לא רק בעזרת "חלב", התזונה הבסיסית החיונית לחיים, כי אם גם בעזרת "דבש", שממתיק אותם. תזונה של "חלב ודבש" היא המתנה הטובה ביותר שהורים יכולים לתת לילדיהם.
דבש בא לידי ביטוי בדרכים הרבות, מילוליות ואחרות, שבהן אנו מאשרים וחוזרים לילדינו כי אנו אוהבים אותם בשל מי שהם, שנוכחותם בחיינו גורמת לנו לחוש מבורכים. במוקד המאמר מתייחס אריך פרום לא-לוהים ולבריאתו. לא זו בלבד שא-לוהים בורא אותנו ומקיים אותנו, אלא גם "וירא א-לוהים כי טוב" (בראשית). לאחר שיצר את האדם, הבחין בנו א-לוהים, ביצור החדש שברא, ובהנאה רבה הכריז שאנו טובים – הוא נהנה ממה שברא.
עלינו גם לספק ביטויי אהבה והנאה תמידיים. זה "הדבש" שאנו משתוקקים אליו נואשות ושאנו זוכים לו לעתים כה רחוקות.
בדומה לכך, אנו כהורים, יכולים לא רק לברוא ולקיים, כלומר, להאכיל, להלביש ולספק קורת גג וצרכים בסיסיים, עלינו גם לספק ביטויי אהבה והנאה תמידיים. זה "הדבש" שאנו משתוקקים אליו נואשות ושאנו זוכים לו לעתים כה רחוקות.
פרום מסיק כי בחיינו אנו פוגשים אנשים רבים, ושניתן להבחין בבירור ובלי ספק, מי גדל על "חלב" לבדו, ומי זכה לגדול על "חלב ודבש" ביחד.
קוראת יקרה, חכמים אמרו ששאלתו של חכם כוללת חצי מהתשובה. החצי השני אפשרי בהחלט. נסי את האפשרויות הבאות:
-
כשמחשבה שלילית עולה במוחך, זהי אותה כמזהמת, סלקי אותה, אסרי עליה לחזור והמשיכי הלאה.
-
הזכירי לעצמך אנשים שחיממו את לבך והשפיעו על חייך. הכירי בכך שהתכונות שסייעו להן לעשות זאת, לא היו קשורות לאינטלקט או לתחכום אקדמי.
-
שימי לב לכך שבצלאל, אומן המשכן, נודע ונערץ בתורה לא בשל למדנותו (אם כי יתכן שהוא ניחן גם בכך), אלא בשל אומנותו רבת ההשראה. בדומה לו, גם דוד המלך מוכר ומוערך בהיסטוריה, אולי יותר מכל דבר אחר, בזכות השירה והמזמורים שחיבר ואשר מרכיבים את ספר תהילים האלמותי. התיאורים הקולעים והמבריקים שכתב, הן של השמחה והן של הצער שבמרקם האנושי, היו מקור לנחמה במשך אלפי שנים. יש, אכן, דרכים רבות ושונות לביטוי עצמי. המלך שלמה, החכם מכל אדם, מטיף לנו: "חנוך לנער על פי דרכו", כלומר, לפי טבעו האישי, נטייתו הטבעית וכשרונותיו.
-
זכרי שאת האוצרת של יהלומים יקרים אלה, ושמשימתך היא ללטש כל אחד מהם ולהפוך אותו לאבן חן מקודשת, כך שהברק היחודי יעלה ויאיר.
-
לבסוף, התפללי לא-לוהים שיתן לך בגרות נפשית, תבונה וכוח, שיתן לך את האמצעים לספק למשפחתך לא רק את ה"חלב" הנחוץ לקיומה הבסיסי, אלא גם את החיזוק החיובי, ה"דבש" בחיים.
בהצלחה!